Vores struktur

I 2021 gennemgik vi en spændende forandringsproces - b.la. en udvidelse med endnu en afdeling.
Det vil sige, at vi nu består af tre afdelinger; Vimmerby, Lønneberg og Bulderby.

Vimmerby og Lønneberg består af 3 grupperum samt et fællesrum og Bulderby består af 4 grupperum samt to fællesrum.

Her følger lidt om Børnehuset Kasserollens struktur:

Hver afdeling udgør et team af voksne og med børn fra 0-6 år.

  • Et grupperum med de til enhver tid yngste børn (to i Bulderby).
  • Et grupperum med de mellemste.
  • Et grupperum med de ældste.

Altså således:

Vimmerby:

  • Muslingerne – de yngste (0- ca. 2 år)
  • Krabberne – de mellemste (ca. 2- ca. 4 år)
  • Blæksprutterne – de ældste (ca. 4-6 år)

Lønneberg:

  • Ællingerne – de yngste (0- ca. 2 år)
  • Uglerne – de mellemste (ca. 2 – ca. 4 år)
  • Pingvinerne – de ældste (ca. 4-6 år)

Bulderby:

  • Larverne – de yngste (0- ca. 2 år)
  • Brumbasserne - de yngste (0- ca. 2 år)
  • Muldvarperne - de mellemste (ca. 2 – ca. 4 år)
  • Bjørneungerne – de ældste (ca. 4-6 år)


Tanken er, at børn (og forældre) har hele deres kasserolleliv i blot én afdeling – dvs., at vi undgår
et skift til en anden afdeling (f.eks. fra vuggestue til børnehave)


Det lille barn starter i gruppen med de til enhver tid yngste børn og rykker til den næste gruppe
når forældre og personale sammen vurderer, at det er klar til det. Det samme gælder rykket til
gruppen med de ældste.

Vi er gået bort fra selve ’vuggestue/børnehave’-konceptet og tager i stedet udgangspunkt i det
enkelte barns behov således, at vi bedre kan møde barnets behov for enten nye udfordringer eller
for mere tid til at blive klar til samme.

F.eks. kan man have alderen til at rykke videre men man rent
følelsesmæssigt/kognitivt/socialt/motorisk ikke er klar og dermed har brug for lidt længere tid til
at øve sig/modnes.

Vi tror på, at vi på denne måde kan skabe en stor institution med fordelene ved at være store.

Fx sparring med mange forskellige pædagoger/medhjælpere med hver deres kompetenceområder, vidensdeling, større økonomisk råderum, mulighed for at hjælpe hinanden i
dagligdagen, da tidpunktet for spidsbelastningen varierer alt efter hvilken aldersgruppe man arbejder med. Samtidig får vi fordelene ved at være en lille institution (en slags ’institution i
institutionen’, det er blot en væg, der skiller de forskellige aldersgrupper – således, at det lille barn bliver bekendt med alle voksne i afdelingen.)

For at skabe mere plads til fysisk udfoldelse er det planen, at børnenes garderober med tiden bliver flyttet ud i fællesrummet (ligesom i Bulderby). I fællesrummet vil der være en fælles indgang for alle.

Hvert grupperum er delt op i følgende zoner:

  • Fysisk aktivitet
  • Aktiviteter børn-voksne
  • Legesteder børn-børn
  • Stillested

Dette er ud fra flere tanker:

  • Rummene er tilrettelagt således, at der er muligheder for gode samspil.
  • Børnene i alle grupper får mulighed for at fordele sig strategisk således, at der ikke behøver at være for mange børn ét sted.
  • Det gør det muligt for den voksne at være nærværende og opmærksom og dermed være med til at skabe de bedste betingelser for, at børnene tilegner sig lige netop disse to kompetencer.

Citat: ”Opmærksomhed er grundlaget for at lære. De, der ikke kan rette opmærksomheden derhen,
hvor det sker, på det vigtige, det spændende, de andre, og på muligheden for oplevelser – og blive
der, de bliver snydt for erfaringer” (Hansen 2020)

  • Ved at have forskellige zoner til forskellige aktiviteter lærer børnene bedst at være opmærksomme – vi voksne er rollemodeller og de kan ikke lære at være opmærksomme hvis vi voksne konstant bliver afledt i den aktivitet vi har sammen med børnene.
  • Ved at give mulighed for, at alle aktiviteter kan foregå inden for gruppens rammer sikrer vi, at der er større mulighed for, at de planlagte aktiviteter bliver gennemført, da ingen skal fjerne sig fra gruppen således, at en voksen vil være alene tilbage med den resterende børneflok (typisk i tilfælde af samtaler/møder/kurser/sygdom)


De forskellige grupper er forsøgt bedst muligt placeret således, at de kan dele legeplads medanden gruppe på samme alder i et andet team. Således (og ved andre tiltag) vil vi fremme oplevelsen af at være ÉT HUS.

Alle afdelinger vil arbejde efter den samme struktur og de samme pædagogiske principper. Nu, hvor vi har arbejdet efter den nye struktur i et år, er det klart for os, at vores visioner og mål i forhold til det pædagogiske arbejde er blevet til virkelighed.

For det enkelte barn har overgangen fra én gruppe til en anden ikke været så markant, da barnet jo blot skulle ind på den anden side af væggen og til nogle velkendte voksne i modsætning til tidligere, hvor barnet skulle til en helt anden afdeling, for at komme i børnehaven

Vi oplever, at medarbejderne opbygger gode relationer grupperne på tværs, da alle børn og voksne er sammen i ydertimerne. Dette medfører, at de voksne har et indgående kendskab til børnene, når de senere skifter gruppe – og dermed bliver overgangen, som tidligere nævnt, langt
mindre sårbar for det barnet og dermed også for forældrene. I forhold til det pædagogiske arbejde kan vi også mærke en styrke ved at arbejde tæt på kolleger, som arbejder med en anden aldersgruppe, da vi lærer og inspireres meget af hinanden.

Vores samarbejde de tre afdelinger imellem er spændende, da vi nu – i højere grad end tidligere hvor vi var delt op i vuggestue og børnehave – kan identificere os med hinandens vilkår, og dermed kan inspirere hinanden - fordi vi er tre (aldersmæssigt) identiske afdelinger.
En del af vores vision er, at vi vil drage fordel af, at vi er en stor institution – ved at have samarbejde på tværs af afdelingerne med de grupper, som rent aldersmæssigt matcher hinanden.

Hvis I har nogle spørgsmål er I velkomne til at kontakte Bolette (bhf08@helsingor.dk)  eller

Bjørg (bod38@helsingor.dk)

Venlig hilsen
Ledelsen